top of page

חכמת הפרוביוטיקה

עודכן: 7 בספט׳ 2022

הרבה פעמים יצא לי להיתקל בעיצה - קחי פרוביוטיקה. באופן כללי אני בעד (פרו-pro), אבל גם חשוב לעשות רגע סדר פרוביוטי כדי להבין מה זה בכלל אומר ומה המשמעות של הדברים, בעיקר אשים דגש על ההבדל שבין להכין ובין לקנות. נתחיל בהתחלה - מה זה בכלל אומר פרוביוטיקה? פרו - משמע בעד, ביוטיקה - משמע חיים. בעד החיים. לפי ההגדרה המדעית, הפרוביוטיקה היא "תרבית חיידקים, שניתנת לבעל חיים או לאדם, ומשפיעה לטובה על הגוף באמצעות השפעה על פלורת המעיים" פלורת המעיים של האדם מהווה מערכת אקולוגית פתוחה המורכבת ממאות משפחות של חיידקים שחיות בסימביוזה עם הגוף המאכסן, ובינן לבין עצמן. פלורת המעיים מהווה 2-1 ק"ג ממשקל הגוף וקיימים בה כ-400 זני חיידקים. (מתוך אתר "ויקירפואה") על גופנו, בתוכנו וסביב לנו יש תמיד דבר שנקרא - מיקרוביום שמשמעו כלל היצורים החיים הכוללים חיידקים, פרזיטים ופטריות. המונח חיידק טוב/חיידק רע הוא מונח שגוי. למעשה, רק כשחיידקים "רעים" (כמו סטרפטוקוק או הליקובקטור) מתרבים, קוראת פתולוגיה, מה שאנו קוראים לו - מחלה.



התססת כרוב


החיידקים הידידותיים מתחרים עם החיידקים המזיקים על אתרי מחייה ומזון, מייצרים חומציות, מייצרים חומרים דמויי אנטיביוטיקה ומפרישים חומרים נוספים אשר מונעים את היכולת של חיידקים מזיקים, פטריות (כגון קנדידה) ופרזיטים שונים לגדול ולשגשג ובכך לגרום לאי סדירויות במערכת העיכול ולמחלות שונות.

פלורת מעיים מאוזנת חינית לתהליכי הספיגה והעיכול של הרכיבים התזונתיים המגיעים מהמזון אותו אנו צורכים, לייצור של אנזימים וויטמינים אשר הכרחיים לתהליכים שונים בגוף ולשמירה על מאזן החומציות במערכת העיכול ולכן, היא חיונית לתהליכי הניקוי של הגוף ולשמירה על בריאות מערכות הגוף בפרט מערכות החיסון והעיכול.

(מתוך אתר נטורופדיה)


כאשר מערכת החיסון נפגעת, זה מתבטא באלרגיות, מחלות אוטואימוניות, בעיות עור כמו סבוריאה או פסוריאזיס ומערכת העיכול מאותתת שמשהו לא כשורה (מעי רגיז ועוד...)

לחיידקים פרוביוטיים יש קשר גם למצבים של דיכאון, הפרעות קשב וריכוז ולמערכת העצבים.

לכל אחד מערכת חיידקים אחרת! אוכלוסיית החיידקים מושפעת ממצב נפשי, אנשים שסביבנו, מקום המחייה, האוויר שאנו נושמים, המים שאנו שותים, מזג האוויר ועוד...

טוב לדעת שאנו צריכים את החיידקים ושבכל מקום הם ישנם. הדרך להרוג חיידקים היא ע"י סטריליזציה (כל מוצרי המדף הנמכרים לצרכנים עוברים סטריליזציה על מנת ליצור חיי מדף ארוכים יותר - כולל ירקות קפואים, שימורים ואף יוגורט שהחלב עובר פיסטור ולכן מוסיפים לו חיידקים אך הם לא החיידקים המקוריים. ניקח רגע את תוסף התזונה פרוביוטיקה - אם נחשוב לרגע על חיידק כעל יצור חי - איך מייצרים אותו? מעשירים משטחי חיידקים, מקפסלים, מצנצנים, שומרים במחסן, מעבירים לחנות, הוא עבר כל כך הרבה!! האיכות שלו לרוב תהיה ירודה אלא אם לאורך כל הדרך נשמר בקירור כולל בלילה כשמוחזק במדף בחנות.

מה גם שלרוב יהיו בקפסולה כ-5 זנים לעומת כ-400 שיש לנו בגוף. מה שנוצר זה מצב שבו מתחזקים הזנים שלקחנו כתוסף על פני כל אלה שיש לנו בגוף.


אז אחרי שקצת הבנו את המשמעויות, בואו נדבר על התססות.

מה זה מזון מותסס?

מזון שעובר קילקול מבוקר. החיידקים מתפתחים עם כמות מסויימת של מלח ומשגשגים כחיידקים פרוביוטיים. לכל תרבות יש את ההתססות שלה - פיקלס, אידלי, אינג'ירה, זיתים, מלפפונים, כרוב, לבנה, יוגורט ועוד....

ההתססה במלח היא ההתססה הקלאסית השומרת על איזון בהתססה ואילו ההתססה בחומץ היא יותר בשביל שימור וטעם. הריח יש לאמר הוא ריח נרכש.


קישורים לכתבות העמקה על פרוביוטיקה:

בנטורופדיה, האנציקלופדיה לרפואה טבעית, לחצו כאן

בויקירפואה, לחצו כאן


בכתבת המשך אצרף מתכונים להכנת

- רג'ובילאק - הוא מי דגנים מונבטים ומותססים הטובים הן לשתייה פרוביוטית והן כסטארטר להתססה.

- כרוב מותסס פרוביוטי

- ירקות מותססים

- יוגורט טבעוני מותסס

שיהיה יום פרו-פרו-ביוטי!!



24 צפיות
bottom of page